check
איך עושים מדע? | °מעלה וחצי

איך עושים מדע?

איך הכל התחיל?

פרופ' יהושע קולודני

יהושע 'ישו' קולודני, מהמדענים החשובים והוותיקים ביותר בתחום מדעי כדור הארץ בישראל, פותח את סדרת "מעלה וחצי". בשיחה קצרה הוא מתאר את ההיסטוריה של מדעי כדור הארץ, ממדע 'טהור' של סקרנים עם תיק על הגב, למדע יישומי שעזר לפתח את משאבי כדור הארץ. במאה השנים האחרונות, חוקרי מדעי כדור הארץ החלו להבין את ההשפעה האנושית על כדור הארץ ולצד ההבנה הזו הגיעה האחריות של יידוע הציבור על הסכנות הטמונות בניצול יתר של כדור הארץ.

איך עושים מדע? או - איך מדענים מציירים פילים

ד"ר אורי ריב

איך עושים מדע ומהי השיטה המדעית? ד"ר אורי ריב מסביר איך עובדת השיטה המדעית ומשתמש בה כדי  לברר שאלה מדעית בוערת: מה מסתתר מאחורי הדף – פיל או צפרדע. ד"ר ריב מראה כיצד השיטה המדעית יושמה בשביל להבין את משבר האקלים ומה חשוב להבין כאשר קוראים מידע ברשת אודות משבר האקלים. שם ההרצאה הזו היא 'איך מדענים מציירים פילים?' והתשובה במקרה של משבר האקלים היא: לא רע בכלל!

על תחזיות מדעיות ואחריות המדען

פרופ' עודד נבון

מדענים אומרים שכדור הארץ מתחמם, ושזה באשמת האדם, אבל איך מדענים יודעים? בהרצאה זו, פרופ' עודד נבון מסביר איך עובדת השיטה המדעית, איך מדענים מייצרים תחזיות ואיך הם בודקים את התחזיות האלו. אבל מה קורה כאשר מדענים מגלים משהו שיכול לפגוע בבני אדם, כדוגמת החימום הגלובלי, האם זו חובת המדענים לספר לציבור מה הולך לקרות? התשובה של פרופ' נבון היא שכן, למדענים יש אחריות ציבורית ליידע את הציבור ולעזור למקבלי ההחלטות למנוע את הפגיעה המתקרבת.