check
איך יראה העתיד? | °מעלה וחצי

איך יראה העתיד?

עליית מפלס הים - תצפיות מהעבר והשלכות לעתיד

פרופ' מרדכי שטיין

למה מפלס הים עולה כשכדור הארץ מתחמם? וכמה אנשים עלולים לאבד את בתיהם כתוצאה מעליית מפלס הים בעשורים הקרובים? פרופ' מוטי שטיין מציג איך הוא וחוקרים אחרים ברחבי העולם שחזרו את מפלס הים בעבר בעזרת אלמוגים ואיך הם גילו את הקשר בין הטמפרטורה בכדור הארץ ובין מפלס הים, ואיך השניים השתנו במרצת אלפי ומאות אלפי השנים האחרונות. מתוך הבנה של הקשרים האלו בעבר, ובעזרת מודלים ממוחשבים ניתן לחזות את עליית מפלס הים העתידית וכיצד עלייה זו תשפיע על בני האדם שגרים בקרבת הים.

מה יהיה פה? שינויי אקלים בישראל

פרופ' דניאל רוזנפלד

ההתחממות הגלובלית כבר היום פוגעת בישראל, העדות הברורה ביותר לכך היא שבעשורים האחרונים ישראל התחממה יותר מהממוצע העולמי. אבל מה הולך לקרות בעתיד? איך יראה האקלים בישראל בעשורים הקרובים? פרופ' דני רוזנפלד מבכירי מדעני האקלים בישראל (ובעולם!) מביא את התחזית העדכנית ביותר לגבי ישראל. מה תהיה הטמפרטורה, כמה יתייבש ובכמה מפלס הים יעלה.

מעלה וחצי - שינוי הטמפרטורה של כדור הארץ

פרופ יוחנן קושניר

כדור הארץ הולך ומתחמם כתוצאה משריפת דלקים מאובנים על ידי האנושות. מדענים קבעו שחייבים למנוע את התחממות הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ מעל למעלה וחצי. אבל מה זו הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ? ומה החשיבות של מניעת התחממות של מעל למעלה וחצי? פרופ' יוחנן קושניר מאוניברסיטת קולומביה בארה"ב מסביר מה קובע את הטמפרטורה של כדור הארץ, איך מודדים את הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ ומה יקרה לאקלים של כדור הארץ אם נמשיך לשרוף דלקים מאובנים.

 

מזג אוויר קיצוני ושינוי האקלים

ד"ר שירה רוה-רובין

לאחרונה נדמה לנו שגלי חום, סופות הוריקן, שריפות ושיטפונות פשוט לא מפסיקים. האם יכול להיות שזה קשור לשינוי האקלים? ד"ר שירה רוה רובין, חוקרת דינמיקה של מערכות מזג אויר במכון ויצמן, מסבירה לנו את הקשר בין שינוי האקלים לאירועי קיצון, ומדוע הקשר הזה אינו מובן מאליו. ד"ר רובין מאפשרת לנו להבין דרך כלים סטטיסטים מורכבים אך בשפה פשוטה מה צופן העתיד הלא רחוק.

על משקעים ושינוי האקלים

פרופ' אפרת מורין

איך החימום הגלובלי משפיע על המשקעים בכדור הארץ? בהרצאה זו, פרופ' אפרת מורין מסבירה איך נוצרים עננים, גשם ושלג. כאשר כדור הארץ מתחמם, כמות אדי המים באוויר עולה ואיתה כמות המשקעים. אבל העלייה בכמות הגשם לא מתפזרת בצורה שווה בכדור הארץ, אזורים שכבר היום יבשים הופכים להיות יותר יבשים ואזורים שכבר היום רטובים הופכים להיות יותר רטובים. בנוסף ארועי קיצון מתגברים ומסלולי הסופות מוסטים אל כיוון הקטבים.

האוקיינוס ושינוי האקלים

פרופ' יעלה שקד

האוקיינוס מכסה 70% משטחו של כדור הארץ - והוא שחקן מפתח בשליטה ובוויסות האקלים העולמי. לכן, הבנת תהליכים הקורים בים היא קריטית בהבנת שינויי האקלים הנובעים מהחימום הגלובלי ומפליטת הפחמן הדו-חמצני. האוקיאנוגרפית יעלה שקד מראה לנו שלב אחר שלב כיצד הים מעצב את עולמנו, כיצד הוא מושפע מן השינוי האקלימי וכיצד הוא משפיע עליו. בהרצאה פרופ’ שקד עונה על השאלות: כיצד האוקיינוס קולט פחמן דו חמצני וחום? מהו המסוע האוקייני? ומדוע החימום העולמי יכול בכלל להקפיא אזורים נרחבים באירופה?

אלמוגים ושינוי האקלים

פרופ' יונתן ארז

שוניות האלמוגים הגדולות בעולם מתפרקות ומתות בשנים האחרונות כתוצאה מעליית הטמפרטורה הגלובלית והחמצת הים בגלל עליית הפחמן הדו-חמצני. "קחו שנורקלים ולכו לראות אלמוגים היום לפני שהם יעלמו" ממליץ פרופ' יונתן ארז, שחוקר אלמוגים כבר יותר מ- 40 שנה. פרופ' ארז מציג לנו את משבר האקלים דרך עיניהם של יצורי הפלא הללו - כיצד המוות שלהם פוגע בחברה האנושית? והאם עוד ניתן להציל אותם?

והרי התחזית: שינוי האקלים והגשם בישראל

פרופ' דוריטה רוסטקייר אדלשטיין

למה חימום כדור הארץ יגרום להפחתת כמויות הגשם בישראל?
ואיך מדענים יודעים את זה?

בשביל לענות על השאלות האלו פרופ' דוריטה רוסטקייר אדלשטיין מציגה את השחקנים המרכזיים השולטים במזג האוויר החורפי בארץ ואיך הם ישתנו עם שינוי האקלים. דוריטה היא חוקרת מטאורולוגיה. המחקר שלה, המוצג בהרצאה זו, עוזר לשפר את תחזיות מזג האוויר ואת ההערכות האקלימיות ומאפשר לחזות איך כמויות הגשם באזור שלנו ישתנו כתוצאה מחימום העולם.