check
הבסיס הפיזיקלי | °מעלה וחצי

הבסיס הפיזיקלי

המאזן הקרינתי של כדור הארץ

פרופ' קולין פרייס

מה קובע את הטמפרטורה של כדור הארץ? פרופ' קולין פרייס, מדען אטמוספרי ומומחה לאקלים, מסביר את המרכיבים השונים שקובעים את הטמפרטורה של כדור הארץ. בעזרת חישוב פשוט הוא מראה שלגזי חממה יש תפקיד מרכזי בחימום כדור הארץ. עד לרמה מסוימת גזי חממה מצילים את כדור הארץ מקפיאה, אבל תוספת של גזי חממה, כמו שקורית היום, מובילה להתחממות מואצת של כדור הארץ. 

המנגנון מאחורי אפקט החממה

פרופ' יוחאי כספי

גזי החממה מרכיבים פחות מ 1% מכלל הגזים באטמוספירה. אבל למרות שאין הרבה מהם, הם אלו שמצילים את כדור הארץ מקפיאה ומווסתים את הטמפרטורה שלו. אבל מה קורה לטמפרטורה של כדור הארץ כאשר מוסיפים עוד ועוד גזי חממה לאטמוספירה? פרופ' יוחאי כספי מסביר למה גזי החממה הם שחקנים כה ראשיים באקלים של כדור הארץ. ומתוך כך, איך הוספת גזי חממה לאטמוספירה על ידי פעילות אנושית גורמת להתחממות כדור הארץ.

גאיה ומשובים אקלימיים

פרופ' חזי גילדור

פרופ' חזי גילדור מציג את תיאורית 'גאיה' שהשפיעה על התפיסה האנושית, המחקר של כדור הארץ בכלל, ומערכות האקלים והים בפרט. בהרצאה פרופ' גילדור מסביר את מושג המשוב (feedback) בין מערכות כדור הארץ, מתאר משובים חשובים במערכת האקלים: משובי הקרח העננים והמים, ומראה בעזרת מודל פשוט כמה משובים אלו חשובים בוויסות הטמפרטורה של כדור הארץ.