check
פרק שני - מהי מכונת האקלים? | °מעלה וחצי

פרק שני - מהי מכונת האקלים?

מחזור הפחמן הארוך

פרופ' איתי הלוי

כולם מדברים על פחמן אבל פרופ' איתי הלוי עושה סדר! פרופ' הלוי חוקר את ההיסטוריה הכימית, הביולוגית והאקלימית של כדור הארץ מתוך סלעים ברחבי העולם. בהרצאה, פרופ' הלוי מציג איך ולמה פחמן משתנה בכדור הארץ במרוצת השנה, במרוצת מאות שנים ובמרוצת מיליוני שנים. הבנת מחזורי הפחמן השונים מאפשרת להבין עד כמה גדולה ההשפעה האנושית על כמות הפחמן באטמוספירה ואת משך הזמן הארוך שיקח לתהליכים הטבעיים בכדור הארץ להחזיר את המערכת בחזרה למצבה הטבעי

המאזן הקרינתי של כדור הארץ

פרופ' קולין פרייס

מה קובע את הטמפרטורה של כדור הארץ? פרופ' קולין פרייס, מדען אטמוספרי ומומחה לאקלים, מסביר את המרכיבים השונים שקובעים את הטמפרטורה של כדור הארץ. בעזרת חישוב פשוט הוא מראה שלגזי חממה יש תפקיד מרכזי בחימום כדור הארץ. עד לרמה מסוימת גזי חממה מצילים את כדור הארץ מקפיאה, אבל תוספת של גזי חממה, כמו שקורית היום, מובילה להתחממות מואצת של כדור הארץ. 

מי אחראי לעליית הפחמן הדו חמצני באטמוספירה?

ד"ר אורי ריב

פחמן הוא גז החממה העיקרי המניע את שינוי האקלים. על פני כדור הארץ יש שטפים עצומים של פליטת פחמן לאטמוספירה - מהאוקיינוסים, הרי געש, שריפות ענק, וכמובן דלקים מאובנים - אז מאיפה המדע יודע שדווקא הפעילות האנושית היא זו שמשבשת את האקלים? ד"ר אורי ריב מלמד אותנו כיצד מדענים יכולים 'לקרוא' את חותמת-המקור של אטומי פחמן ונותן לנו את החדשות הטובות והרעות בנושא שינוי האקלים.

אקלים בעבר כמפתח לעתיד

פרופ' חגית אפק

איך נראה כדור הארץ בתקופות שהיו בהן יותר גזי חממה באוויר? ומה קורה כאשר מחממים את כדור הארץ בצורה פתאומית? פרופ' חגית אפק מסבירה איך מדענים יודעים מה היה האקלים בעבר ומחזירה אותנו 50 מיליון שנה אחורה בזמן, לתקופת האאוקן, שבה היה חם הרבה יותר מהיום, תנינים חיו באזור הקטבים, וכדור הארץ נראה שונה מאוד מזה שאנחנו מכירים כיום. פרופ' אפק גם מסבירה מה מלמדות אותנו העדויות הגיאולוגיות על מה שקורה כאשר העולם מתחמם בקצב מהיר, ומה העבר יכול ללמד אותנו על מה שצופן לנו העתיד.

מחזור הפחמן הקטן

ד"ר אייל וורגפט

כיצד הוספת פחמן דו-חמצני לאטמוספירה כתוצאה משריפת דלקים מאובנים משפיעה על היבשה, האוויר והים?

ד"ר אייל וורגפט כתב, וד"ר יוני גולדסמית מציג את מחזור הפחמן הקטן – התהליכים הטבעיים המשפיעים על כמות הפחמן הדו-חמצני באטמוספירה במרוצת שנה. בעשרות השנים האחרונות, שריפת דלקים על ידי האנושות גורמת לעלייה גדולה מאוד של כמות הפחמן הדו חמצני באטמוספירה. בהרצאה מוסבר כיצד עלייה לא טבעית זו מפרה את מחזור הפחמן הקטן וגורמת להתחממות כדור הארץ והחמצת האוקיאנוסים.

המנגנון מאחורי אפקט החממה

פרופ' יוחאי כספי

גזי החממה מרכיבים פחות מ 1% מכלל הגזים באטמוספירה. אבל למרות שאין הרבה מהם, הם אלו שמצילים את כדור הארץ מקפיאה ומווסתים את הטמפרטורה שלו. אבל מה קורה לטמפרטורה של כדור הארץ כאשר מוסיפים עוד ועוד גזי חממה לאטמוספירה? פרופ' יוחאי כספי מסביר למה גזי החממה הם שחקנים כה ראשיים באקלים של כדור הארץ. ומתוך כך, איך הוספת גזי חממה לאטמוספירה על ידי פעילות אנושית גורמת להתחממות כדור הארץ.

גאיה ומשובים אקלימיים

פרופ' חזי גילדור

פרופ' חזי גילדור מציג את תיאורית 'גאיה' שהשפיעה על התפיסה האנושית, המחקר של כדור הארץ בכלל, ומערכות האקלים והים בפרט. בהרצאה פרופ' גילדור מסביר את מושג המשוב (feedback) בין מערכות כדור הארץ, מתאר משובים חשובים במערכת האקלים: משובי הקרח העננים והמים, ומראה בעזרת מודל פשוט כמה משובים אלו חשובים בוויסות הטמפרטורה של כדור הארץ.

מחזורי אקלים טבעיים

ד"ר יוני גולדסמית

האקלים של כדור הארץ משתנה בצורה מחזורית בין תקופות קרח לתקופות חמות. אז אולי ההתחממות העולמית של מאה השנים האחרונות היא התחממות טבעית? ד”ר יוני גולדסמית, חוקר מחזורי אקלים של כדור הארץ, מסביר איך נוצרים מחזורי אקלים טבעיים ומספר איך השתנה האקלים של כדור הארץ במאות אלפי השנים האחרונות. על בסיס ההבנה של התנהגות מחזורי האקלים הטבעיים של כדור הארץ ניתן לקבוע שההתחממות העולמית כיום אינה מחזור אקלים טבעי והדרך היחידה להסביר את ההתחממות היא כתוצאה מפעילות האדם.